Olkiluoto 3:n polttoaine tutkitaan meneillään olevassa vuosihuollossa erittäin perusteellisesti
TVO:lla 34 vuotta työskennellyt polttoainetöiden vastaava Vesa Leskinen on tyytyväinen siihen, että työssä on riittävästi haasteita. Niitä riittää myös meneillään olevassa OL3:n ensimmäisessä vuosihuollossa. Tuoreen laitoksen polttoaine syynätään nyt hyvin tarkkaan, sillä koko OL3:n reaktorin sydän tyhjennetään erinäisiä kuvauksia ja mittauksia varten.
Ydinvoimalaitoksen energiantuotanto perustuu uraanipolttoaineessa tapahtuvaan hallittuun ketjureaktioon. Ydinvoiman peruslainalaisuudet ovat Leskisen mukaan pysyneet samana, mutta laitosten teknologia on kolmen vuosikymmenen aikana muuttunut.
- Tekniikka on digitalisoitunut ja turbiinien teho kasvanut. Lisäksi polttoainevalmistajat kehittävät koko ajan tuotteitaan, jotta samasta polttoainemäärästä saataisiin enemmän energiaa.
Vuosihuoltojen yhteydessä osa ydinvoimalaitosten polttoaineesta vaihdetaan. Esimerkiksi OL3:n vuosihuollossa reaktoriin asennetaan 76 uutta elementtiä. Koska vuosihuoltojen aikana käsitellään korkea-aktiivista ydinpolttoainetta, työssä tarvitaan Leskisen mukaan huolellista suunnittelua, erikoiskalustoa ja vahvaa ammattitaitoa.
Edessä 20 vuorokauden ympärivuotinen rupeama
- Olkiluoto 3:n vuosihuollossa polttoaineen käsittely on erilaista verrattuna OL1- ja OL2-laitosyksiköihin. OL3:ssa tehdään ensimmäisen vuosihuollon aikana perusteellinen polttoaineen tarkistus. Koskaan aikaisemmin ydinpolttoainetta ei ole tutkittu vuosihuollon aikana niin tarkoin kuin nyt.
Leskisen tarkoittama perusteellisuus merkitsee sitä, että koko OL3:n reaktorin sydän tyhjennetään. Kaikki polttoaine-elementit kuvataan neljältä sivulta korkearesoluutioisella erikoiskameralaitteistolla. Kaikille elementeille tehdään taipumamittaus ja osalle elementeistä oksidi- ja pituusmittauksia. Visuaalisia tarkastuksia tehdään myös säätösauvoille sekä tulppauselementeille.
- Tutkimuksilla halutaan selvittää, miten OL3:n käyttämä polttoainetyyppi on käyttäytynyt koekäytön ja ensimmäisen kaupallisen tuotantojakson aikana. TVO:n väelle ja paikalle saapuville ulkopuolisille asiantuntijoille tämä merkitsee 20 vuorokauden ajan ympärivuorokautista työskentelyä. Kaikkiaan polttoainetarkistuksiin tulee 26 ulkopuolista asiantuntijaa ja meidän on TVO:n edustajina valvottava kaikkia töitä.
Leskinen ei ole moksiskaan, vaikka vuosihuoltojen aikana on tehtävä pidempää päivää, sillä hän sanoo nauttivansa haasteista.
- Parasta TVO:lla on se, että jokainen työpäivä on erilainen ja uusia haasteita on aina tarjolla. Lisäksi työilmapiiri Olkiluodossa on hyvä – täällä on helppo tehdä töitä osaavassa porukassa. Ydinala on lisäksi ainutlaatuinen tarkkuutensa ansiosta, mikä tuo työhön oman mielenkiintonsa.
Takana jo pitkä ura
Teollisuuden Voiman polttoainetöiden vastaava Vesa Leskinen kertoo, että maaliskuussa tulee kuluneeksi 34 vuotta siitä, kun hän aloitti TVO:n palveluksessa. Samaan hengenvetoon hän lisää, ettei siinä vielä kaikki.
- Olin lukion jälkeen useina kesinä alihankkijan palveluksessa mukana Olkiluoto 1:n ja 2:n vuosihuolloissa. Olkiluodon saari tuli tutuksi jo silloin.
TVO:lle eurajokelaislähtöinen Leskinen tuli vuonna 1990. Sitä ennen hän oli suorittanut Rauman teknillisessä koulussa koneteknikon tutkinnon ja työskennellyt vuoden verran Rauma-Repolan palveluksessa. Vuodesta 1990 kosketus ydinalaan on syventynyt monen eri tehtävän kautta: valvomossa ohjaajana ja erilaisissa polttoaineenkäsittelyn tehtävissä.
- Vuonna 2021 sain vastuulleni kaikkien laitosyksiköiden polttoainetehtävät. KPH-tiimissä Olkiluodossa työskentelee lisäkseni kuusi polttoaineinsinööriä, joiden perään yritän katsoa, hän naurahtaa.
Polttoainetoiminnoissa huolehditaan lyhyesti sanottuna ydinpolttoaineen kaari ”kehdosta hautaan”.
- Pidämme huolen siitä, että kaivoksista louhittu uraani päätyy lopulta käytetyn polttoaineen välivaraston kautta loppusijoitukseen. Kokonaisuuteen sisältyy monenlaisia tehtäviä, kuten yhteydet polttoainevalmistajaan, valmistusvalvonta, polttoainekuljetusten järjestäminen sekä polttoaineen vastaanotto ja tarkastukset. Polttoainetarkastuksia tehdään sekä vuosihuollossa että käyttöjakson aikana, Leskinen kertoo.
Täytän tänä vuonna 62 vuotta. Pitää muutaman vuoden päästä miettiä, miten pitkään työelämässä vielä viihtyy. Ainakaan vielä en koe kaipuuta eläkkeelle, hän miettii.
Uraani kulkee Olkiluotoon monen mutkan kautta
Ennen kuin uraani on valmista käytettäväksi ydinvoimalaitoksessa, se on käynyt läpi useita jalostusvaiheita. Uraanimalmista on erotettu kiviaines ja vieraat mineraalit, se on jalostettu raakauraaniksi ja rikastettu polttoainekäyttöön. Polttoainevalmistajat puristavat uraanista polttoainetabletteja, jotka ladotaan zirkoniumseoksesta valmistettuihin polttoainesauvoihin. Sauvoista kootaan polttoaine-elementtejä kunkin reaktorin rakenteen vaatimusten mukaisesti.
- Vuosittain OL1:n ja OL2:n käyttöön tuodaan noin 200 polttoaine-elementtiä ja OL3:lle noin 75 elementtiä. Näiden sisältämä uraani painaa noin 75 tonnia. Vuonna 2018 Olkiluotoon tuli suuri kuljetus OL3:n alkulatausta varten: 245 polttoaine-elementin kokonaispaino oli noin 200 tonnia, Leskinen sanoo.
TVO:lle polttoaine-elementit tulevat Saksasta, Espanjasta ja Ruotsista. Niissä oleva uraani on louhittu Kanadassa, Australiassa ja Kazakstanissa.
Teksti: Timo Sillanpää
Kuvat: Tapani Karjanlahti